Näin avoin yritys tekee rahaa – tämän hetken ajatukset

Toimiva ansaintalogiikka on ehkä yrityksen kriittisin menestystekijä. Jotta toiminta olisi mahdollista, yrityksen pitää tuottaa rahaa, vähintään sen verran että sen omistajat ja työntekijät saavat voita leivän päälle. Siksi sopivan liiketoimintamallin kehittäminen on ensiarvoisen tärkeä tekijä, johon kannattaa panostaa heti yrityksen alkumetreillä. Erityisesti malli vaatii pohdintaa tilanteessa, jossa varsinainen tuote on saatavilla myös ilmaiseksi, kuten Kassi.

Erilaisten liiketoimintamallien kirjo on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana valtavasti. Ohjelmistoalalla yrityksen tulot tulivat aiemmin pääasiassa suoraan ohjelmiston hankkivalta asiakkaalta. Verkkopalveluiden tapauksessa ihmiset ovat kuitenkin usein tottuneet siihen, että palvelut ovat tarjolla ilmaiseksi, jolloin maksumies löytyy usein esimerkiksi mainostajien tai suosittelulinkkejä tarjoavien verkkokauppojen suunnalta.

Viime vuosina verkossa on myös yleistynyt ns. freemium-malli, jossa samasta palvelusta on olemassa sekä ilmainen että enemmän toimintoja tarjoava maksullinen versio. Freemium-malli tuntuu tällä hetkellä houkuttelevimmalta myös Kassin suhteen.

Ajatuksenamme on, että kuka tahansa voi avata ilmaiseksi uuden Kassi-yhteisön tai liittyä olemassa oleviin avoimiin yhteisöihin. Ilmaiset yhteisöt ovat lähtökohtaisesti avoimia kaikille halukkaille liittyä. Myös niihin laitettu sisältö on avointa, ja yhteisöt ovat verkottuneet keskenään, eli saman ilmoituksen voi löytää usean eri Kassi-yhteisön haun kautta.

Kuukausimaksullinen versio Kassista tarjoaa muun muassa mahdollisuuden tehdä yhteisöstä suljetun ja merkitä ilmoituksia näkyväksi vain oman yhteisön sisällä, sekä tukun tarkempia yksityisyysasetuksia. Arviomme on, että tällainen toiminnallisuus voisi kiinnostaa esimerkiksi harrastusseuroja, jossa liikutellaan arvokasta harrastusvälineistöä vain oman porukan sisällä, sekä Kassin mahdollisesti käyttöön ottavia yrityksiä. On varmasti tilanteita, joissa yksityisyys on paikallaan käyttäjien välisen luottamuksen lisääjänä. Koska kuitenkin olemme avoimuutta kannattava yritys, yksityisyysasetuksille on mielestämme sopivaa laittaa hintalappu.

Toinen maksullisen version ominaisuus voisi olla mahdollisuus palvelun muokkaamiseen oman yhdistysilmeen näköiseksi. Tähän voisivat liittyä esimerkiksi palvelun värimaailman, logon ja URL-osoitteen vaihtaminen sekä palvelun tietojen tuonti widget-tyyppisesti yhdistyksen kotisivuille. Mahdollista on myös palvelun integrointi valmiiseen sisäverkkoon ja käyttäjätunnusjärjestelmään, kuten esimerkiksi Aallossa ollaan tekemässä.

Yksi mielessä ollut ajatus on myös jonkinlaisen kokorajan asettaminen ilmaisille Kassi-yhteisöille. Ajatuksena on, että hinta ei estäisi yhtäkään pientä porukkaa ottamasta Kassia käyttöön, mutta toisaalta isommilla joukoilla (esim. yliopistot tai ylioppilaskunnat) voisi olla varaa maksaa kuukausimaksua, jonka osuus yksittäistä käyttäjää kohden jäisi hyvin pieneksi.

Käyttäjämäärän rajoittamiseen liittyy kuitenkin potentiaalisia ongelmia, muun muassa kysymys sopivasta rajasta. Jos sen asettaa liian alas, saattaa se estää käyttäjämäärän kasvun yli kriittisen massan, jolloin yhteisö tuskin muodostuu niin arvokkaaksi jäsenilleen, että he näkisivät mielekkäänä maksaa siitä. Tähän nähden käyttäjämäärän rajoittaminen ei tunnu järkevältä.

Mielenkiintoinen ajatus voisi olla mahdollisuus pieniin lahjoituksiin, joita kukin yhteisön jäsen voisi tehdä oman varallisuutensa mukaan ja riippuen siitä, kuinka paljon toivoisi yhteisön saavan maksullisen version käytöön. Sivuilla oleva indikaattori voisi ilmoittaa jotain tyyliin ”premium-yhteisö maksettu seuraavaksi 2 kuukaudeksi. Osallistu lahjoituksella ja jatka käyttöaikaa.” Lahjoitukset voisi toteuttaa esimerkiksi Flattr-palvelulla. Tämän ”mikrolahjoitukset yhteisön hyväksi”-idea saimme vasta muutama päivä sitten, emmekä ole juurikaan ehtineet pohtia, voisiko moinen toimia tai onko jossain kokeiltu vastaavaa. Todennäköisesti on. 🙂

Freemium-mallin lisäksi olemme miettineet myös muita ansaintamalleja. Kassi voisi näyttää käyttäjiensä tarjoamien resurssien lisäksi myös kaupallisia vaihtoehtoja, ainakin niissä tilanteissa, joissa haku ei tuottaisi osumia oman Kassi-yhteisön sisältä. Esimerkiksi luistimia tarvitseva voisi Kassissa haun tehtyään saada tuloksena, että oman yhteisön sisältä ei löytynyt lainaajia tai myyjiä, mutta toisen kaupunginosan alueella olisi yhdet käytetyt luistimet myynnissä. Samaan tulosnäkymään voisi liittää tiedon (eli mainoksen) siitä, että lähempää luistimia löytyy myös oman kaupunginosan käytettyjä urheilutarvikkeita myyvästä liikkeestä.

Koska Kassin ajatuksena on nimenomaan lisätä resurssien kiertoa ihmisiltä toisille, eikä kannustaa ostamaan aina uutta, emme luonnollisestikaan halua mainostaa Kassissa mitä tahansa. Hakuun liitettynä mainokset kuitenkin voisivat palvella hyvin jotain tiettyä tavaraa tai palvelusta etsivää henkilöä. Erityisen sopivia olisivat mainokset ja hakutulokset käytettyä tavaraa myyvistä sekä erilaisia vuokraus- ja kunnostuspalveluja tarjoavista liikkeistä.

Yllämainittujen lisäksi Kassi voisi saada sivutuloja erilaisista lisäpalveluista, joista käyttäjät maksaisivat suoraan. Esimerkiksi käyttäjän henkilöllisyyden varmennus Huuto.netin tapaan voisi olla hyödyllinen luottamusta herättävänä toimintona. Muita maksullisia lisäpalveluita voisivat olla erilaiset ilmoitusvahdit, jotka tekstiviestillä tiedottaisivat välittömästi esimerkiksi jokaisesta myyntiin tulevasta sohvasta.

Tässä on tiiviisti kuvattuna tämänhetkinen visiomme Kassin liiketoimintamallista. Herääkö mallin suhteen ajatuksia? Tuntuuko jokin osa erityisen kiinnostavalta, tai kenties täysin turhalta tai toimimattomalta? Maksaisitko sinä Kassista, vai tuleeko Freemiumista väistämättä liian kallista? Millainen liiketoimintamalli sinun mielestäsi sopisi meille parhaiten? Olisitko halukas mainostamaan Kassissa? Tunnetko käytettyjen tavaroiden myyjiä tai vuokraus- ja kunnostuspalveluiden pitäjiä? Osallistu keskusteluun alla.

Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

8 vastausta artikkeliin: Näin avoin yritys tekee rahaa – tämän hetken ajatukset

  1. Paluuviite: Tweets that mention Näin avoin yritys tekee rahaa – tämän hetken ajatukset | Avoin yritys -- Topsy.com

  2. Johannes sanoo:

    Mikrolahjoitukset yhteisön hyväksi -ajatus on minun intuitiollani erinomainen idea ja oikea suunta.

    Tykkää

  3. Kaarina sanoo:

    Ootte varmaan noita malleja aika lailla pyöritelleet, mutta yks kiva pohja brainstormata on Osterwalderin Business Model Canvas
    http://www.businessmodelalchemist.com/ ja kirjan preview löytyy google Bookseista.
    Ehkä ootte jo kokeilleetkin tota. 🙂

    Tykkää

    • Juho sanoo:

      Moi,

      Kiitti vinkistä. Sama kirjasuositus kuultiin myös BootCampin aikoihin Garagen vetäjiltä, mutta ei olla ehditty siihen vielä tutustumaan. Pitäis varmasti! Muutenkin bisnesmallia on sinänsä muuten pyöritelty paljon ja juteltu siitä eri ihmisten kanssa, mutta tuontyyppisen analyyttisemmän kehyksen lävitse sitä ei oikeastaan ole vielä juurikaan tarkasteltu. Se voisi olla hyvä seuraava askel.

      Tykkää

  4. Paluuviite: Hyvien asioiden mainosverkosto | Avoin yritys

  5. Itse suosittelen kanssa tuota Business Model Canvasia. Sen omaksuu nopeasti ja sillä on tosi helppo niin luonnostella kuin myös analysoida tarkemmin.
    Voisitte hahmotella sillä Kassille erilaisia liiketoimintamalleja ja julkaista ne. Yleisen keskustelun pohjalta sitten julkaisitte parhaalta vaikuttavan. 😉

    Ideoin viime keskiviikkona Ilpo Ryynäsen kanssa ideointihiekkalaatikkoa, joka olisi avoin leikkipaikka kaikille: http://www.menestyminen.fi/2010/09/hiekkalaatikko-liikeideoille/ Bisneksen tekeminen tuolla perustuisi kasvavaan tietotaitoon, jota voisi hyödyntää konsultointiprojekteissa.

    Toi luotettavien mainostajien -verkosto vaikuttaa tosi hyvältä ajatukselta!

    Tykkää

    • Antti sanoo:

      Samaa kirjasuositusta tosiaan tullu vastaan monesta suunnasta. Tämän innoittamana pistettiin tilaukseen, ja kuulemma pari päivää sitten Juhon postiluukkuun se jo kolahtikin. Pian pääsee siis tutustumaan… 🙂

      Hiekkalaatikkoidea vaikuttaa kivalta! Jotain samanhenkistä on työnalla Reality Creating Medialla (http://www.realitycreatingmedia.com), joten kannattaa tsekata kuinka samoilla linjoilla ideat liikkuu ja onko vaikka mahiksia yhteistyöhön tms.

      Tykkää

  6. Paluuviite: Yhteisöllinen kuluttaminen: mikä on toimivin bisnesmalli, osa 1 | Avoin yritys

Jätä kommentti