Myynti alkakoon

Saimme iloksemme viime perjantaina varmistuksen sille, että Tekes rahoittaa projektiamme TULI-ohjelman kautta ainakin sen alkumetreillä. TULI-ohjelman ensimmäinen vaihe (5000 euroa) käytetään tyypillisesti idean liiketoimintapotentiaalin selvittämiseen. Usein tämä osuus teetetään ulkopuolisilla konsulteilla, mutta nyt saimme läpi ehdotuksemme siitä, että tekisimme rahoilla markkinatutkimusta itse aloittamalla Kassin myymisen asiakkaille tammikuussa. Ihan sellaisenaan hakemus ei mennyt läpi, vaan liiketoimintapotentiaalista kaivattiin lisää selvitystä sekä vapaamuotoisen dokumentin että yhden tapaamisen verran.

Olemme varsin tyytyväisiä siihen, että rahoituksen pystyi ohjaamaan suoraan myyntiin. Parhaan kuvan kiinnostuksesta saa varmasti yrittämällä hankkia oikeita maksavia asiakkaita eikä vain kyselemällä hypoteettista mielenkiintoa tulevaan tuotteeseen. Aina tällainen ei toki ole mahdollista, sillä markkinatutkimus tehdään monesti ennen kuin myyntikelpoinen tuote on olemassa, jolloin myynti on huomattavasti vaikeampaa. Olemmekin sikäli onnekkaassa tilanteessa, että pääsemme ponnistamaan tutkimusprojektissa kehitetyn ohjelmiston kanssa liikkeelle heti, eikä meidän tarvitse ensin hakea rahoitusta tuotteen kehitykseen. Toki palvelua kehitetään edelleen jatkuvasti, mutta päätuote on kuitenkin jo myyntikunnossa.

Tavoitteena tammi-helmikuun myynnille on keskittyä tahoihin, joilla on resursseja rahoittaa pilottiprojekteja, joissa Kassi otetaan näiden tahojen sisällä olevien pienempien yhteisöjen käyttöön. Tällaisia tahoja ovat esimerkiksi suuret kaupungit ja seurakuntayhtymät. Tarkoituksenamme on neuvotella esimerkiksi Helsingin kaupungin kanssa kaupunginosien elävöittämiseen tähtäävästä pilottihankkeesta, jossa palvelu otettaisiin ensin muutaman aktiivisen kaupunginosayhdistyksen käyttöön ja sen jälkeen sitä ryhdyttäisiin pikku hiljaa tarjoamaan kaikille halukkaille yhdistyksille.

TULI-prossi etenee osaltamme siten, että helmikuussa alkuvuoden aikaansaannoksemme arvioidaan ja niiden perusteella päätetään rahoituksen jatkosta. Tällainen välietappi on varsin järkevä kaikkien kannalta. Rahoittajan ei kannata syytää enempää rahaa projektiin, jos kahden kuukauden myyntityö ei tuo tuloksia, ja ripeästi toimiminen on myös oma etumme: jos Kassi ei tällaisena kenellekään maksavalle asiakkaalle maita, on syytä palata työpöydän ääreen eikä juosta liian pitkälle kannattamattomalla polulla.

Nykyisin saa lukea liian paljon artikkeleita siitä, kuinka Suomen innovaatiotukijärjestelmä ei toimi tehokkaasti. Me emme halua tuhlata veronmaksajien rahoja turhan päiten, vaan saada hommaa niiden avulla edistettyä kohti omavaraisuutta. Nyt asetettu tiukka aikaraja pakottaakin meidät toimimaan ripeästi: emme voi tuudittautua siihen, että aikaa on ja asiakkaita ilmaantuu sitten joskus jostain. Kysynnästä pitää ottaa selvää tehokkaasti.

Usko projektiimme on tällä hetkellä vahva. Yleensä Kassista puhuessa se herättää ihmisissä positiivista kiinnostusta. Suurin osa tuntuu olevan sitä mieltä, että tämän tyyppisiä palveluita pitäisi olla tarjolla enemmän. Palvelua on myös testattu jo pitkään käytännössä Aalto-yliopistossa, jossa vastaanotto on ollut hyvä. Selvitettävänä onkin nyt, kanavoituuko tämä yksilöiden innostus myös budjeteista päättäville tahoille.

Varsinaisesta myyntityöstä kummallakaan meistä ei ole kovin laajamittaista kokemusta. Se ei myöskään mielikuvieni perusteella ole lukeutunut suosikki työnkuvieni joukkoon. Tähän nähden asenne on nyt itse asiassa yllättävänkin innostunut. Uuden haasteen lisäksi hommassa houkuttaa se, että itse tehtyä ja hyödylliseltä tuntuvaa tuotetta on mukava kaupata, kun uskoo aidosti siitä olevan hyötyä sekä asiakkaalle että yhteiskunnalle yleisemmin. Minun olisi todella vaikea motivoida itseäni myymään vaikkapa 7-päivää lehteä puhelimitse, mutta nyt asenne on kohdallaan. On jännittävää nähdä, mitkä ovat tulokset.

Myyntihaasteen pian alkaessa on hyvä aika myös kysellä lukijoiden vinkkejä. Onko sinulla kokemusta nettipalveluiden markkinoinnista? Entä kunnille, seurakunnille tai muille enemmän tai vähemmän julkishallinnollisille instansseille myymisestä? Vinkit ja linkit aihetta liippaaviin materiaaleihin otetaan ilolla vastaan. Kerro myös, jos mielessä on tahoja, joille Kassia mielestäsi kannattaisi markkinoida.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Myynti alkakoon

  1. Paluuviite: Vuosi alkaa tapaamisten merkeissä | Avoin yritys

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s